Läxor v. 16

Matematikläxa v. 16
1m=10dm=100cm=1000mm
1dm=10cm=100mm
1cm=10mm

mm=millimeter
cm=centimeter
dm=decimeter
m=meter

Denna vecka ska du också träna på olika enheterna som man använder när man mäter. Du ska exempelvis veta att 1m är lika mycket som 100cm eller att 20mm är lika mycket som 2cm. Ta mamma eller pappa till hjälp.

Engelskaläxa v. 16
Den här veckan ska du läsa och förstå första delen av kapitel 22  What´s the matter? (s.46 i textboken). Du ska också träna på att uttala och stava följande meningar:
 
Whats the matter with you? Vad är det med dig?
I´m ill. Jag är sjuk.
I´ve got a temperature. Jag har feber.                                                                  
I´ve got a cold. Jag är förkyld.                                           
 
Extra:
I´ve got a headache                         Jag har ont i huvudet.
I´ve got a sore throat                       Jag har ont i halsen.
I´ve got a cough.                             Jag har hosta.                                                                 
I don´t need you.                             Jag behöver inte dig.          


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0