Vårtecken vid bäcken


Varför klarar sig människor och djur i kyla?

Idag på NO-lektionen har vi arbetat med varför människor och djur klarar värme. Vi har pratat om luftens betydelse när det gäller att hålla kvar värmen, dels i en dunjacka men också i en isbjörnspäls.

De fick även läsa en text om hur djur klarar kylan. Efteråt skulle de skriva en text som handlade om hur isbjörnen kan överleva i kylan. I uppgiften låg även att rita en passande bild som beskriver något ur texten. Nedan ser ni exempel på innehållsrika bilder och beskrivande bilder.






Läxa v.14

Läsutmaning
Nu drar vi gång en läsutmaning igen. Barnen skall läsa 4 dagar per vecka och det bokförs på ett speciellt blad. Lämnas in skärtorsdag.

Matematikläxa v.14
1m=10dm=100cm=1000mm
1dm=10cm=100mm
1cm=10mm

mm=millimeter
cm=centimeter
dm=decimeter
m=meter

Denna vecka ska du träna på olika enheter som man använder när man mäter. Du ska exempelvis veta att 1m är lika mycket som 100cm eller att 20mm är lika mycket som 2cm. Ta mamma eller pappa till hjälp.

Engelskaläxa v.14
Den här veckan ska du träna på följande meningar:
There is one lollipop on the counter Det är(=Det finns/Det ligger) en klubba på disken.
There are five lollipops on the counter Det är(=Det finns/Det ligger) fem klubbor på disken.

Du ska också träna på vad man säger för att få någon att inte göra något.

Don´t move! Rör dig inte!
Don´t cry! Gråt inte!

Extra:
Rör inte glaset! Don´t touch the glass!
Stanna inte! Don´t stop!
Titta inte! Don´t look!
Vänta inte! Don´t wait!


Värme

Nu jobbar vi med hur värme kan hålla sig kvar kroppen när vi går ut i det kalla vädret det är jättekul!!


// Från er lilla smarta geni Stella


Drama Superman

Idag har vi spelat ett drama om Superman som räddar en pojke i New York.


Tomatplantor

Idag har vi (Olle S, Stella, Ella och Alice) börjat plantera om våra tomatplantor. Det blev bra. Vi planterade dem i mjölkpaket.


Engelska

Idag har vi pratat om olika saker att äta på engelskan. Vi kan många ord nu exempelvis fruit, banana, candy och chewing gum. Bra ord att kunna om man ska åka utomlands. Vi tränar också på att kunna köpa olika saker.
Vi har arbetat med hörförståelse och i arbetsboken.

https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-1/3253178/images/2012/pic_195868892.jpg" class="image">


Problemlösning

Vi arbetar med problemlösning i matte. Alla arbetade 2 och 2. Vi ska redovisa svaren i morgon.

https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-1/3253178/images/2012/pic_195743862.jpg" class="image">


Vem är skyldig?

Alla grupper diskuterar vem som är skyldig. Det är inte lätt att samla tillräckliga bevis till att vara säkra på att ta fram en person som är skyldig. Man vill ju inte peka ut någon oskyldig.
Det finns många olika tankar. En viss osäkerhet finns.....Flest tror att intendenten är skyldig. Kan det vara Intendenten? Vissa misstankar riktas mot säkerhetsvakten. Kan de ha haft ett samarbete?


Kromatografi

Här utför vi kromatografi, dvs använder en teknik för att ta reda på vilken av 4 olika pennor som har använts för att skriva en anteckning. Som riktiga kriminaltekniker...


Fingeravtryck

Hej! Vi har lärt oss att ett fingeravtryck har antiken cirkel,båge eller slinga. Alla mina fingrar har slinga utan den vänstra tummen den har båge. Det kan vara olika fingeravtryck på en hand. /Johan S och Emma



Läxor v. 13

Läsutmaning
Nu drar vi gång en läsutmaning igen. Barnen skall läsa 4 dagar per vecka och det bokförs på ett speciellt blad. Lämnas in skärtorsdag.

Matematikläxa v.13
Nu under 2 veckor vill vi att barnen skall träna på hvudräkning, divisionstal, varje dag.

Engelskaläxa v.13
Du ska nu träna på att läsa och förstå kapitel 21. Du ska också du lära dig så många frukter,
bär och godisord som du kan.
Välj från orden nedan:

apelsin orange
banan banana
chokladkaka chocolate bar
citron lemon
frukt fruit
glass ice cream
godis candy
jordnöt peanut
klubba lollipop
popcorn popcorn
tuggummi chewing gum
vindruvor grapes
äpple apple
persika peach
päron pear
plommon plum
kivi kiwi fruit
jordgubbar strawberries
körsbär cherries

Extra: Ta reda på fler ord som du vill lära dig gällande frukter, bär och godis. Ta hjälp av lexikon och översättningssidor på nätet exempelvis tyda.se


Elevens val

På elevens val väljer en del att spela mattespel och en del att arbeta med bild!


Städning

På tiden att storstäda klassrummet!!
Nu ska det glänsa...


Resa med 4A

Nu har vi varit på badhuset och det är en fröjd att åka på aktiviteter med 4A. Alla sköter sig, kommer i tid och tar hand om varann, ljuvligt!!/Fanny


Badhustime

Tjena bloggläsare! Nu är vi på väg till badhuset. WIHO!!
Det ska bli SUPERKUL!!! Vi åker bara 1 gång per termin.

Kram era Goa tjejer Alice o Emma


Läsförståelse fabler

Vi har idag arbetat med läsförståelse. Texterna var två fabler som vi diskuterat och skrivit om.


Underbara vår

Nu leker vi som aldrig förr. Det spelas fotboll och eleverna springer snabbare än sina lärare.....


Plump

Vi spelar mattespelet plump. Då använder vi de 4 räknesätten. Det är verkligen ett kul sätt att träna huvudräkning på:)


Lyssnar på ljudbok

Varje morgon denna vecka lyssnar vi på Elise Petrens bok "Zäta och rosens hemlighet". Det är en spännande deckare om Zätas besök hos sin mystiska farmor på Mallorca.




NO

Barnen har fått en fråga att besvara tillsammans. Vi ser en film och då ska barnen försöka få svar på frågan. 2 och 2 skriver de sedan om olika väderfenomen.


Matteprov i 4A

 

 


Planering av veckan

På måndag planerar vi veckan som kommer. Vi skriver upp viktiga saker att komma ihåg och alla får sina läxor.
Det är viktigt att den gulgröna kalendern finns i väskan varje måndag.

 


Rast

Här är vi ute på en helt vanlig rast och hör på musik och snackar lite granna och så klart klättrar i träd  Agnes

 


Fotboll

Nu är det spel på fotbollsplanen igen:))


Vernissage

Barnen har fått möjlighet att ställa ut sina akvareller på biblioteket i Fristad. Den 9 maj kl 19-20 är det vernissage. Kul va?! Boka in detta datum redan nu.


Gruppmålning

Idag på akvarellmålningen jobbade vi med färg och en tvättsvamp.Man hade en fuktig tvättsvamp och tryckte på pappret sen tog man en färgklick på den fuktiga fläcken så spred det ut sig.Det var jätte kul!!

\\ Filippa


Så här snygga blev de

 

 


Akvarell v 12

Vi har ritat en cirkel med blyerts och sen har vi tatt en pensel och fyllt cirkeln med vatten.


Mattetävling

Här är vinnarna av årets mattetävling.
1 Olle
2 Mattias
3 Agnes
4 Anthony, Emma och Marcus

Grattis!!!


Vad vi kom fram till

Hejsan! Som sagt har vi varit på navet
och forskat lite på den stulna tavlan.  vi har kommit fram till en liten brand, turkosa färger på kläder, blod och vatten, sömnmedel, tynamin, guanumin och lite mer. 
Kram från era smarta forskare Filippaö och Selma


Navet

Alla bevis undersöks med mikroskop.
Noga ska man vara!!


Forskning

Idag var vi på Navet!det var super kul, det handlade om en tavelstöld det fanns fyra misstänkta det var en guide, en nattvakt, en städerska och intendänt/chef. Städerskan var väldigt blyg och tyst guiden var väldigt pratglad av sig flirtade med poliserna
Kram era egna små forskare Filippa ö och Selma


Bevisgenomgång


På plats på Navet

Förhör med misstänkta.


Lektion om asatron

Här lär sig eleverna om asatron och asagudarna, spännande!!


Birka- och skeppsbygge

Här byggs det vikingaskepp och staden Birka!!


Birka börjar växa fram!


Kemisk reaktion

Bakpulver och ättika bubblar på bra!!


Dokumentation

Kul Emma att jag fick vara med i din dokumentation :))
/Fanny


Matematiktävling "Kängurun-matematikens hopp"

Vi deltog i en mattetävling idag! Det gjorde också elever i 40 andra länder och ca 6 miljoner andra barn. 
Tävlingen genomförs i samarbete med NCM, Nationellt Centrum för Matematikutbildning och med stöd av Skolverket. Avsikten med Kängurun är att stimulera intresset för matematik genom bra problem som är tänkta att väcka nyfikenhet och lust att lära matematik.
Tävlingen är också ett sätt att göra något särskilt i samband med matematik, en möjlighet att uppmärksamma matematikämnet. Men tävlingsdelen är endast en del av helheten. Tanken är att problemen sen ska utgöra underlag för många intressanta lektioner.
Problemurvalet är inte gjort så att det finns någon koppling till kravnivåer eller så att Kängurun ska spegla vad elever i olika åldrar borde kunna. Det är alltså inte ett prov utan ett utbud av intressanta problem för vidare arbete.

Läxor v.12

Läsutmaning
Nu drar vi gång en läsutmaning igen. Barnen skall läsa 4 dagar per vecka och det bokförs på ett speciellt blad. Lämnas in skärtorsdag.

Matematikläxa v.12-13
Nu under 2 veckor vill vi att barnen skall träna på hvudräkning, divisionstal, varje dag.

Engelskaläxa v.12
Den här veckan ska du läsa och förstå kapitel 20. Du ska även kunna uttala och stava följande:
 
What time is it?                                        Vad är klockan?
It´s ten o´clock.                                        Klockan är tio.
It´s half past ten.                                     Klockan är halv elva.

Berätta också något om din dag hemma på engelska. Ta hjälp av följande meningarna nedan:

I get up.                              Jag går upp.
I have breakfast.                 Jag äter frukost.
I go to school.                     Jag går till skolan.
I have lunch.                       Jag äter lunch.
I go home.                          Jag går hem.
I do my homework.            Jag gör min läxa.
I go to bed.                         Jag går och lägger mig.

Extra: Träna på att skriva meningarna ovan!


En dag fylld med experiment

Eleverna tänkte, tänkte och tänkte.


En vikingaby

En vikingaby växer


Smyckestillverkling av cenitlera


Ljus

Vi har gjort ett ljusexperiment. Vi tände ett ljus och släckte det efter ca 1min. När vi hade släkt ljuset förde vi fram en tändsticka som brann ungefär en centimeter ifrån veken och då tändes ljuset för att stearingasen var där, men du måste vara snabb annars går det inte för gasen har försvunnit./Olle och Mattias


Vikingaskepp

Byggda av 4A.


Koka färgat vatten!

Idag har vi gjort experimentet: Koka färgatvatten. Vi tog en liten aliminiumform och hällde i vatten. I vattnet hällde vi grön karamellfärg. Sedan ställde vi den över en brännare Och tände på. Då avdunstade vattnet och kvar blev karamellfärgen. VARNING! Stå inte för nära ett brandalarm!!
Kram ett litet mattegeni som heter Emma!


Russinhissen

Vi har haft russinhissen. Vi gjorde: först så fick vi var sitt glas i grupper. Och sen så hällde vi (fruit läsk) läsk som vi fick i plastglas och sen så skulle vi hälla i russin. Russinen åkte upp och ned med hjälp av gas (kolsyra).
/Nellie


Vikingasmycken

Idag har vi talat om vikingasmycken och gjort egna!

Titta vad snygga de blev!!


Dokumentation

Här har Carl och Alice dokumenterat dagens experiment i ord och bild.


Ämnens 3 former

Vi har pratat om olika ämnens smältpunkt idag. Allt från Wolframtråd till isglass.

Vi har också jobbat med ämnens 3 former. Fast, flytande och gas! Vi utgick från ett stearinljus.


Mer plantering i det fina vädret

 

 


Experiment

Förbereder morgondagens experiment... Jag längtar! /Fanny

 


Tavelstölden

Vi har fått ett uppdrag som handlar om en förfalskad tavla. Vi ska hjälpa polis kommissarie Inga att lösa detta fall! Tavlan är värd 10 000000">000000 kronor.
Undra vem som har tagit tavlan?
Det får vi veta på fredag.

//Alice och Sofia

 


Prepositioner-lägesord

Idag har vi arbetat med prepositionerna in, on, in front of, under, behind och next to. Vi har lyssnat på en hörövning och tränat på orden med hjälp av frågor och svar.

 


Väder

Idag så hade vi en lektion om väder, vi fick se filmer om väder på "flowerplay" filmerna hette "Alice och världens väder" i fem delar men vi såg bara två. Efter att man sett filmerna fick man diskutera två och två om hur man skulle förklara om hur moln kommer till och vissa faror när det är moln.
Kram Filippa.ö


Läxor v.11

Matteläxa
Vi har ingen läxa i matte denna vecka.

Läsutmaning
Nu drar vi gång en läsutmaning igen. Barnen skall läsa 4 dagar per vecka och det bokförs på ett speciellt blad. Lämnas in skärtorsdag.

Engelskaläxa
Den här veckan ska du läsa och förstå sista delen av kapitel 19 (sidan 41 i textboken).
Träna ockå på att uttala och stava följande meningar och ord.

1.Where´s the football? Var är fotbollen?
It´s on the table. Den är på bordet. i
in i
under under
next to jämte
behind bakom
in front of framför

Extra:
Can I help you? Kan jag hjälpa dig/er?
We´d like some smoked ham, please. Vi skulle vilja ha lite rökt skinka, tack.


Lång eller kort vokal

Hej
Just nu jobbar vi med korta eller långa vokaler.Vi har kommit på många olika sånna ord.Vi i gr.2 är väldigt duktiga på det här.Det var nog säkert gr.1 också.
För vi i klassen är bäst (c:

//Från er goda kompis Carl.N(:


Snöskulpturer

Här skulpteras det hundar och andra djur..

 


Tomatplantor

Och det planteras mer...


Tomatplantor

Hejsan alla blogg läsare. idag ville jag,Selma och Stella titta om tomatplantorna vuxit och dem hade det!! WOW vi kanske kommer till universeum snart! Wihoo 4a is best!!:D
Kram eran goa Selma och Filippa


Svenska

Vi arbetar med att beskriva hur olika saker, exempelvis en dörreller på vinden, låter.

 


Redovisning av inköpslistor på engelska.

 

 


Shopping list

Idag har vi gjort inköpslistor till en sallad och en fruktsallad.

 


Matte

Vi har pararbetat i matte, det var jättebra samarbete och alla samtalade. Arbetsron var perfekt!
Kramar från eran glada tjej Selma :D


Fruit and vegetables

Nu arbetar vi med ett stycke där frukt och grönsaker är i fokus.

 


Deckar tema

Hej alla bloggläsare
Idag har vi jobbat med deckare efter slöjden. Vi ska måla och skriva motiv till alla misstänkta. Sen få vi välja vilken som ska vara tjuven. Min tjuv heter Larars.Göransson. Hans motiv är att leva ett liv i lyx. Deckar temat är jätte kul.
//Carl.N

Deckararbete en vanlig tisdag i 4a.

 

 


Läsro


En liten klassfilm...


Akvarell

Dessa konstverk är tillverkade av Julia och Lukas!



Akvarell

Lovisa och Alice konstverk!

 


Akvarell

Vi tog vatten på en del av pappret först.
Vi fick lite färg som vi penslade på pappret. Vi vände på pappret fick ett stearinljus och vi spärrade ytan med små linjer och sen målade vi med svamp på./Alice och Lovisa

 


Konstverk v. 9

Förra veckans konstverk. Vi tränade på att göra porträtt.
Överst ser ni Julias och sedan Selmas konstverk, blivande Picasso kanske?

 


Värme

Här ser vi inte riktigt kloka ut! Vi sitter med folie i ansiktet för att känna hur värmen strålar från kinden, in i foliet och tillbaka. Värmen kan alltså strömma, leda och stråla.

 

 


Värmen leds

Här så gör vi ett experiment där vi hade en lång spik med häftstift som är fast klistrade med smör på,sen så la vi spik spetsen över lågorna på ett ljus. Då en efter en smälte smöret och häftstiften trillade ner. Kram eran lilla Filippa

 


Vi planterar tomatplantor

Här så håller vi på att plantera tomatplantor. Det var härligt att få vara ute i det fina vädret och plantera! Och som ni ser så tyckte jag med det för det är jag som står och ler på det ena kortet :D kram eran lilla Filippa!!

 


Engelska redovisning

Här redovisar vi engelskaläxan. Vi kör en dialog.


Läxor v.10

Läsutmaning
Nu drar vi gång en läsutmaning igen. Barnen skall läsa min 10min/dag gärna mer och bokförs detta på ett speciellt blad. Lämnas in skärtorsdag.

Engelskaläxa V.10

Den här veckan ska du läsa och förstå halva kapitel 19 (sidan 40 i textboken). Träna ockå på att uttala och stava följande meningar och ord.

Let´s buy some cheese. Låt oss köpa lite ost.
I´d like four tomatoes, please. Jag skulle vilja ha fyra tomater, tack.
apples äpplen
potatoes potatis
lettuce sallad
onions lök
cucumber gurka
mustard senap
vegetables grönsaker

Extra:
garlic vitlök
carrot morot
peas ärtor
mushroom svamp

Matematikläxa v.10
Nu under ett antal veckor kommer vi att gnugga multiplikationstabellerna igen. Vi har inga speciella tabeller utan nu skall alla gnuggas. Vi förväntar oss att de tränar ca 10 minuter per dag. Barnen får träna hur de vill. Träningstips:

  • med kortlek
  • på papper som de kan ta med sig från skolan
  • http://www.mattemastaren.se/ där finns alla tabeller
  • muntligt förhörd av vuxen

Rast

Här hänger vi hela rasterna

// Stella,Alice,Sofia och Agnes

 


RSS 2.0