Koutsläpp

Ja, idag var det dax att åka till Marie på koutsläpp. Härligt väder, spralliga kor och en söt kalv. Vilken dag!! Tack underbara Marie!!!


Filmad mattelektion

Idag filmade vi en mattelektion som är ett led i lärarnas kompetensutveckling och ett led i en mattesatsning på skolan. Det var Linda som höll i lektionen. Barnen arbetade med bråkdelar.


Dokumentera NO-undervisning


Läxor v. 18

Matematikläxa v. 18
Denna vecka handlar det om geometriska figurer. Barnen ska kunna beskriva de olika figurerna.

Engelskaläxa v.18
Den här veckan ska du träna på att uttala och stava följande meningar:

Do you sing? Sjunger du?
Do you watch TV? Tittar/ser du på TV?
Do you know what this is? Vet du vad det här är?


Lufttryck

Idag har vi gjort ett experiment kopplat till lufttryck.


Geometri-symmetri

Diskussion om symmetrilinjer i cirklar, trianglar, kvadrater och rektanglar.


Geometri-vinklar

Idag har vi samtalat om vinklar i klassrummet.


Historielektion

Idag på historielektionen pratade vi om Västgötalagen och Birger Jarl. Spännande!!

Vi pratade även om de nya rikslagarna från 1200-talet. Det var tings-, kvinno-, hem- och kyrkofrid.


Rasterna

Vi rekomenderar ett par lekar!!!Vi i fyran brukar leka medicinmannen,dunkern och vinken.Om man leker medicinmannen så går leken till så här. En eller två  räknar och dom andra springer i väg. När hon eller han har räknat färdigt så springer hon eller  han i väg och försöker ta dom. Om någon har blivit tagen så blir den också och ska försöka ta alla andra som är kvar.Den som är sist kvar har vunnit hela leken. Om man ska leka dunken så går reglerna till så här. Om en räknar så springer alla andra i väg och gömmer sig. När hon eller han har räknat färdigt så försöker hon eller han och hitta dem. Om hon eller han hittar någon så ska hon eller han ropa `hittad´ och ska springa så snabbt man kan till trädet för att dunka den bersonen om hon eller han hinner att dunka den pärsonen så ska man ropa `dunk (denna personen) 123 stop!! Hinner inte hon eller han som räknar att dunka den personen så säger personen `dunk mig själv 123 stop´. Om man vill leka vinken så gör man så här. En räknar och alla andra springer och gömmer sig. När den som räknar har räknt färdigt så går den och letar efter dom andra som har gömnt sig. Om den som räknar har hittat en av dom som har gömnt sig så ställer sig den bakom hans eller hennes rygg. Om det är någon som är kvar då ska den vinka till den som står bakom han eller hennes rygg.


/Sofia

Film

Vi planerar en film till föräldramötet...


Rasterna

Jag rekomenderar några lekar!!!Vi i fyran brukar leka medicinmannen,vingken och dunken. Medicinmannen är att om 2 eller 1 räknar så springer dom andra i väg. Sen när dom har räknat färdigt så springer dom efter och försöker ta dom.Vingken är att om en räknar så ska dom andra springa i väg och försöka göma sig. När hon eller han har räknat färdigt så ska hon eller han försöka att hitta de. Om hon eller han har hittat de så ska de gå bakaom rygen på den. Men om en fort farande är kvar så ska den som är kvar vingka till en som står bakom ryggen. Dunken är att om en räknar så ska de andra springa och göma sig. När hon eller han har räknat färdigt så springer hon eller han i väg. Om hon eller han hittar en  så ska hon eller han ropa `hittad`. Sen ska hon eller han springa och dunka den som blev hittad och säga `dunk den 


 
 

cirka 80 000 arabiska mynt, pärlor från Iran och ädelstenar som tros vara av indiskt ursprung.


Kort om vikingen

Vendeltiden

De första städerna

Till sjöss

Skeppen

I Österled

I Västerled

Nya bosättningar


Kristendomen

Arkeologi

Vikingarna idag


Rama in konstverk

Idag har vi börjat rama in konstverken till utställningen och det blir fantastiskt fint. Nedan kan ni se några exempel på detta, se och njut!
 


Akvarellpennor

Idag målade vi med akvarellpennor. Sedan målade man i med vatten. Nedan ser ni Carl.N och Nellies konstverk.


Konst

Bakgrund till ett fält av blommor. Det är vårat gemensamma konstverk.


Läxor v. 17

Matematikläxa v. 17
Denna vecka handlar det om vinklar och geometriska figurer.

Engelskaläxa v.17
Den här veckan ska du läsa och förstå sista delen av kapitel 22 (s.47 i textboken).
Du ska också träna in följande dialog med någon. Träna så mycket så att du kan lyfta blicken från pappret när du läser dialogen:
 
-       Let´s play volleyball today.
·       I´m sorry, I can´t.
-       What´s the matter? Are you ill?
·       Well, I´ve got a headache.
-       Oh, sorry to hear that. Let´s hope you´re better tomorrow.       


Deckare

Nu är vi klara med kladden till kapitel 2 Det ska vara fem kapitel i vår bok.När vi är klara ska det bli en deckarbok./ Johan L och Carl N


Författarbesök

Idag har Susanne MacFie varit hos oss för sista gången. Hon har hjälpt oss att skriva på ett sätt som ökar spänningen i berättelsen.


Vikingatiden avslutas

En ny tid börjar!!!! Nu drar vi igång arbetet om Medeltiden i historia.


Gemensam deckare

Idag har vi skrivit vidare på vår gemensamma deckare. En grupp skriver om Diamantcyken och den anda gruppen skriver om Guldcykeln.


Föräldramöteslapp är i väskan!


Uppskatta längd

Hej alla bloggläsare!!! Idag på matten så fick man först uppskatta/gissa och sen mäta med en linjal och se om man hade rätt. Det var jättekul!!!


//Olle.A och filippa.G


Bild från ett misslyckat experiment


Luft

Vi testar hur man kan få ett papper att falla långsamt till marken.


Experiment

Ett litet luftexperiment. Sänker man ett glas med papper i ett upp och nedvänt glas i vatten förblir pappret torrt! Be barnen förklara varför...


Vackra konstverk

Här ser ni Olle A och Anthonys bilder.

https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-1/3253178/images/2012/pic_198673393.jpg">https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-1/3253178/images/2012/pic_198673393.jpg">https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-1/3253178/images/2012/pic_198673393.jpg%3C/a%3E">https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-1/3253178/images/2012/pic_198673393.jpg" class="image">


Gemensamt konstverk

Idag har vi fortsätt på våra himlar och hav teckningar men några hade visst inte varit med och gjort dem från första början och fick göra idag istället. Men på den här bilden så gjorde vi samarbete teckningar vi målade med tvätt svampar och prickade med penslar. Men nu måste jag sluta att skriva för nu håller dem andra på att fortsätta på sina blommor och jag har inte ens börjat så hejdå från Sparsörs goa Filippa ö :)


Akvarell v. 16

Nu på akvarellen så gör vi en bild där det finns både hav och himmel.Det blir grymt snyggt./Carl N


Besök

Idag var Marie här på besök och bjöd in alla till koutsläpp den 28 april. Inbjudan finns i väskan.


Påskpyssel i 4A


Sista dagen...

Idag var det Jessicas sista dag hos oss (student som gjort sin PRAO hos oss i 4 veckor). Hon bjöd på fika.
Poppis? Javisst!!!!

 


Lek på Asklandaskolan

Efter musikalen passade vi på att leka på Asklandas skolgård.

 


Läsutmaningen

Läsutmaningen är avgjord. Klassen har läst 22359 minuter ihop.
Det är 15 dygn eller över 2 veckor!!!

 


Musikal

Nu är vi på väg till en musikal, gjord av Asklanda skolan.
Musikalen heter Flygturen, åh vad det ska bli roligt att se den!
Hoppas att ni får se bilder från den !


Läxor v. 16

Matematikläxa v. 16
1m=10dm=100cm=1000mm
1dm=10cm=100mm
1cm=10mm

mm=millimeter
cm=centimeter
dm=decimeter
m=meter

Denna vecka ska du också träna på olika enheterna som man använder när man mäter. Du ska exempelvis veta att 1m är lika mycket som 100cm eller att 20mm är lika mycket som 2cm. Ta mamma eller pappa till hjälp.

Engelskaläxa v. 16
Den här veckan ska du läsa och förstå första delen av kapitel 22  What´s the matter? (s.46 i textboken). Du ska också träna på att uttala och stava följande meningar:
 
Whats the matter with you? Vad är det med dig?
I´m ill. Jag är sjuk.
I´ve got a temperature. Jag har feber.                                                                  
I´ve got a cold. Jag är förkyld.                                           
 
Extra:
I´ve got a headache                         Jag har ont i huvudet.
I´ve got a sore throat                       Jag har ont i halsen.
I´ve got a cough.                             Jag har hosta.                                                                 
I don´t need you.                             Jag behöver inte dig.          


Text skriven på elevens val

Emma och Carl.N har skrivit denna fantastiska text om vikingar på elevens val, wow så imponerade!!

De har skrivit om att man skall vara kritisk när det gäller berättelser om vikingar och det finns många myter kring dem.

De har också jämfört handelsfärder och plundringståg och berättat om vikingarnas liv.

Bra jobbat!!


Asatron

Idag har vi gjort ett grupparbete om gudar och jättar som ingick i vikingatidens religion.


Luft och tryck

Idag har vi arbetet med luft och tryck. Vi har diskuterat, skrivit och sett på film. Vi inledde hela arbetet med att de fick 2 frågor att fundera kring. Den första var "Vad består luft av?" och den andra var "Väger luft någonting?"... Eleverna kom med spännande svar och jag insåg att vi har en del att arbeta med.. Kul!! Vi började att arbeta utifrån deras svar och nu har de flesta stor koll på hur det är på riktigt. På eftermiddagen så arbetade vi med lufttryck och det är lite svårt att förstå men de är verkligen duktiga!!! Jag blir så imponerad över deras frågor och funderingar. /Fanny

Idag har vi arbetat med dessa mål:
-Känna till vad luft består av,
-Känna till varför växter och djur behöver luft och varandra,
-Känna till lufttryck, högt ryck och lågt tryck,



Runstenar

Här tillverkas det runstenar i lera. Barnen har valt ett budskap som de vill förmedla till sin omvärld och ristat in detta på sin sten. Vi har nu en massa fina stenar i klassrummet nu!!


Respons

Idag har vi tränat på att ge och ta respons på deckartexterna. Det var lätt att hitta ros och svårare att hitta ris i texterna.


Problemlösning matematik

Alla arbetar med problemlösning som handlar om olika längdenheter. Det var extra svårt då enheterna var blandade och utifrån dessa var de tvugna att klara enhetsomvandling tillsammans för att sedan skapa exempelvis ett diagram över olika djurs höjd.

De är oerhört duktiga på art samarbeta och lyssna på varann.


RSS 2.0